Wrak Georg Büchner
Typ nurkowiska | Wrak |
Szerokość geograficzna | 54.933611111111 |
Długość geograficzna | 18.511666666667 |
Maksymalna głębokość (w metrach) | 35 |
Minimalna głębokość (w metrach) | 25 |
Długość wraku (w metrach) | 0 |
Szerokość wraku (w metrach) | 0 |
Nurkowanie overhead?? | ❌ |
Historia MS Georg Büchner
MS Georg Büchner, pierwotnie zwodowany w 1950 roku w belgijskiej stoczni Cockerill-Ougrée w Hoboken jako Charlesville, był statkiem pasażersko-towarowym zaprojektowanym do obsługi linii żeglugowej między Belgią a Kongo, ówczesną kolonią belgijską. Był to statek o imponujących rozmiarach – długość wynosiła około 154 metry, szerokość 20 metrów, a jego konstrukcja umożliwiała transport 248 pasażerów. Pływał pod belgijską banderą do 1967 roku.
W 1967 roku statek został sprzedany niemieckiemu holdingowi Deutsche See Reederei i przemianowany na Georg Büchner, na cześć niemieckiego pisarza i rewolucjonisty. W tej nowej roli pełnił funkcję statku szkoleniowego dla marynarzy. Po zjednoczeniu Niemiec, w 1991 roku, został przekazany miastu Rostock, gdzie przez lata służył jako hotel i schronisko młodzieżowe cumujące w porcie.
Zatonięcie
W 2013 roku podjęto decyzję o zezłomowaniu jednostki. Statek został odpowiednio oczyszczony z cennych i niebezpiecznych materiałów, a jego elementy wyposażenia zostały usunięte. Zgodnie z planem miał być odholowany przez polski holownik „Ajaks” do Kłajpedy, gdzie planowano jego rozbiórkę.
Podczas transportu, 30 maja 2013 roku, Georg Büchner niespodziewanie przechylił się na burtę, zaczął nabierać wody i po około 25 minutach zatonął. Załoga holownika zdołała wcześniej odciąć liny holownicze, unikając zagrożenia dla własnej jednostki. Wrak osiadł na głębokości od 35 do 40 metrów, około 6 mil morskich na północny wschód od Władysławowa, na polskich wodach terytorialnych. Do dziś nie ustalono jednoznacznej przyczyny tego zatonięcia.
Nurkowanie na wraku Georg Büchner
Wrak Georg Büchner to wyjątkowa atrakcja zarówno dla nurków rekreacyjnych, jak i technicznych. Jest dobrze zachowany, choć z upływem czasu pokrył się osadem oraz skorupiakami. Leży na prawej burcie, co czyni jego eksplorację szczególnie interesującą.
Kluczowe elementy wraku:
Głębokości:
- Najpłytsza część wraku znajduje się na głębokości około 25 metrów, co pozwala na pierwsze eksploracje już na tym poziomie.
- Większa część wraku, w tym burta leżąca na dnie, sięga głębokości 35–40 metrów.
Część rufowa:
- Na głębokości 32–37 metrów można zobaczyć kabestany, wyciągarki oraz otwartą ładownię.
- Warta uwagi jest potężna płetwa sterowa i widoczna oś wału napędowego, choć pozbawiona już śruby.
Nadbudówka:
- Imponująca nadbudówka z dużymi oknami znajduje się w około jednej trzeciej długości wraku. Jest to jedno z bardziej charakterystycznych i popularnych miejsc do eksploracji.
Ciekawostki i Wyjątkowe Elementy
- Wrak, dzięki swojej wielkości i zachowaniu, oferuje wiele do odkrycia i na jego eksplorację warto przeznaczyć kilka nurkowań.
- Otwarte przestrzenie, takie jak nadbudówki i ładownie, stanowią świetne miejsca do zwiedzania dla bardziej zaawansowanych nurków.
- Ze względu na głębokość i czas nurkowań, konieczne jest odpowiednie przygotowanie i doświadczenie w nurkowaniu wrakowym.
Wrak MS Georg Büchner, spoczywający na dnie Bałtyku, jest nie tylko świadkiem historycznych zmian, ale także jednym z bardziej malowniczych celów nurkowych w regionie. Zachęca do eksploracji swoją wielkością, architekturą i tajemnicą niespodziewanego zatonięcia.