Województwo: Morze Bałtyckie Zobacz na mapie
Typ nurkowiskaWrak
Szerokość geograficzna54.933611111111
Długość geograficzna18.511666666667
Maksymalna głębokość (w metrach)35
Minimalna głębokość (w metrach)25
Długość wraku (w metrach)0
Szerokość wraku (w metrach)0
Nurkowanie overhead??

Ms Georg Büchner był statkiem pasażerskim i został zbudowany w 1950 roku w Belgii. Jego początkowa nazwa to Charlesville. Był to pokaźnych rozmiarów statek – jego długość wynosiła ok 154 m, a szerokość ok. 20 m. Mógł pomieścić 248 pasażerów.

Do roku 1967 obsługiwał linię promową między Antwerpią i Kongo pod belgijską banderą. Następnie stał się własnością niemieckiego holdingu “Deutsche See Reederei”, gdzie wykorzystywany był do prowadzenia szkoleń. Nadano mu wtedy imię Georg Büchner na cześć niemieckiego rewolucjonisty i pisarza.

W 1991 roku wszedł w posiadanie niemieckiego miasta Rostock, gdzie służył jako hotel w porcie.

W 2013 roku podjęto decyzję o jego zezłomowaniu i statek został oczyszczony ze wszystkim cennych lub niebezpiecznych materiałów i elementów wyposażenia. Miał zostać odholowany przez polski holownik “Ajaks” do Kłajpedy i tam pocięty na złom. Jednak podczas transportowania, późnym wieczorem 30 maja 2013 roku, statek niespodziewanie przechylił się na burtę i zaczął nabierać wody. Po 25 minutach zniknął pod powierzchnią wody.
Załoga holownika zdążyła wcześniej odciąć liny łączące go ze statkiem Georg Büchner.
Statek zatonął ok. 6 mil od portu we Władysławowie na polskich wodach terytorialnych. Przyczyna jego zatonięcia do dziś jest niejasna.

Osiadł na głębokości 35-40 m.

Nurkowanie na wraku Georg Büchner
Wrak jest pokaźnych rozmiarów, więc na jego zwiedzanie najlepiej poświęcić kilka nurkowań. Nadaje się zarówno dla nurków rekreacyjnych jak i technicznych.

Wrak jest bardzo dobrze zachowany, jednak zdążył już pokryć się osadem i obrosnąć skorupiakami.
Leży na prawej burcie.

Płytszą burtę wraku można oglądać już na głębokości 25 m.
Na głębokości między 32 a 37 metrów można w części rufowej zobaczyć kabestany i wyciągarki oraz otartą ładownię.
Warta obejrzenia jest ogromna płetwa sterowa i oś wału, niestety pozbawiona śruby.
Potężna nadbudówka z ogromnymi oknami znajdująca się mniej więcej na wysokości jednej trzeciej długości wraku to również część chętnie odwiedzana przez nurków.

Źródła informacji zawartych w tekście:
https://diveland.com.pl/wrak/1778/

GEORG BUCHNER I WRAKI Z WŁADYSŁAWOWA 7-9/08/2020


https://wrakibaltyku.pl/pl/wraki/48,georg-buchner-48.html