Wrak Georg Büchner
Typ nurkowiska | Wrak |
Szerokość geograficzna | 54.933611111111 |
Długość geograficzna | 18.511666666667 |
Maksymalna głębokość (w metrach) | 35 |
Minimalna głębokość (w metrach) | 25 |
Długość wraku (w metrach) | 0 |
Szerokość wraku (w metrach) | 0 |
Nurkowanie overhead?? | ❌ |
Ms Georg Büchner był statkiem pasażerskim i został zbudowany w 1950 roku w Belgii. Jego początkowa nazwa to Charlesville. Był to pokaźnych rozmiarów statek – jego długość wynosiła ok 154 m, a szerokość ok. 20 m. Mógł pomieścić 248 pasażerów.
Do roku 1967 obsługiwał linię promową między Antwerpią i Kongo pod belgijską banderą. Następnie stał się własnością niemieckiego holdingu “Deutsche See Reederei”, gdzie wykorzystywany był do prowadzenia szkoleń. Nadano mu wtedy imię Georg Büchner na cześć niemieckiego rewolucjonisty i pisarza.
W 1991 roku wszedł w posiadanie niemieckiego miasta Rostock, gdzie służył jako hotel w porcie.
W 2013 roku podjęto decyzję o jego zezłomowaniu i statek został oczyszczony ze wszystkim cennych lub niebezpiecznych materiałów i elementów wyposażenia. Miał zostać odholowany przez polski holownik “Ajaks” do Kłajpedy i tam pocięty na złom. Jednak podczas transportowania, późnym wieczorem 30 maja 2013 roku, statek niespodziewanie przechylił się na burtę i zaczął nabierać wody. Po 25 minutach zniknął pod powierzchnią wody.
Załoga holownika zdążyła wcześniej odciąć liny łączące go ze statkiem Georg Büchner.
Statek zatonął ok. 6 mil od portu we Władysławowie na polskich wodach terytorialnych. Przyczyna jego zatonięcia do dziś jest niejasna.
Osiadł na głębokości 35-40 m.
Nurkowanie na wraku Georg Büchner
Wrak jest pokaźnych rozmiarów, więc na jego zwiedzanie najlepiej poświęcić kilka nurkowań. Nadaje się zarówno dla nurków rekreacyjnych jak i technicznych.
Wrak jest bardzo dobrze zachowany, jednak zdążył już pokryć się osadem i obrosnąć skorupiakami.
Leży na prawej burcie.
Płytszą burtę wraku można oglądać już na głębokości 25 m.
Na głębokości między 32 a 37 metrów można w części rufowej zobaczyć kabestany i wyciągarki oraz otartą ładownię.
Warta obejrzenia jest ogromna płetwa sterowa i oś wału, niestety pozbawiona śruby.
Potężna nadbudówka z ogromnymi oknami znajdująca się mniej więcej na wysokości jednej trzeciej długości wraku to również część chętnie odwiedzana przez nurków.
Źródła informacji zawartych w tekście:
https://diveland.com.pl/wrak/1778/
https://wrakibaltyku.pl/pl/wraki/48,georg-buchner-48.html