Wrak Estonia
Typ nurkowiska | Wrak |
Szerokość geograficzna | 59.383333333333 |
Długość geograficzna | 21.7 |
Maksymalna głębokość (w metrach) | 85 |
Minimalna głębokość (w metrach) | 74 |
Długość wraku (w metrach) | 155.1 |
Szerokość wraku (w metrach) | 24.1 |
Nurkowanie overhead?? | ❌ |
Prom pasażersko-samochodowy. Został zbudowany w 1979 roku w niemieckiej stoczni Meyer Werft w Papenburgu na zlecenie fińskiej spółki SF Line.
Od 1980 do 1994 roku pracował dla różnych przedsiębiorstw i występował pod różnymi nazwami: Viking Sally, Sija Star, Wasa King.
Po przejęciu przez Estline został przemianowany na Estonia.
Skrótowce przed jego nazwą – m/s lub MS (motor ship) oznaczają statek motorowy. Inny używany skrót to m/f lub MF (motor ferry), czyli prom motorowy.
Pracując dla Estline prom kursował na trasie Sztokholm – Tallin.
Statek zatonął podczas sztormu w nocy z 27 na 28 września 1994 roku podczas rejsu z Tallina do Sztokholmu. Na pokładzie znajdowało się 989 osób
(pasażerów i członków załogi).
Siła wiatru osiągała 7-8 w skali Beauforta, wysokość fali od 4 do 6 metrów, jednak to nie pogodę uznaje się za główną przyczynę zatonięcia statku (tego typu pogodę opisuje się jako złą lub typową dla sztormów na Bałtyku). Niestety do dziś nie określono jednoznacznie przyczyny zatonięcia statku.
Wiadomo natomiast, że około godziny 1:00 w nocy na pokładzie dało się słyszeć odgłos tarcia metalu o metal, jednak nie wykryto uszkodzeń. Około godziny 1:15 furta oderwała się od kadłuba statku i statek nabrał silnego przechyłu na prawą burtę. Niedługo po tym został ogłoszony generalny alarm ratunkowy. Komunikacja ze statkiem ustała około 01:29, a około 1:50 statek zniknął z ekranów radarów.
Statek zatonął w odległości 22 mil morskich w kierunku 157° fińskiej wyspy Utö, pochłaniając 852 ofiary. Ocalało jedynie 137 osób. Była to jedna z najtragiczniejszych katastrof morskich XX wieku.
Nurkowanie na wraku MS Estonia
Wrak wciąż jest badany pod kątem przyczyn katastrofy. W lipcu 2023 został ponownie spenetrowany przez międzynarodowy zespół badaczy. Wyprawa została zorganizowana przez instytucje estońskie, szwedzkie, fińskie i norweskie.
Wrak jest chroniony szwedzko-fińsko-estońskim porozumieniem z 23 lutego 1995 roku, które zabrania nurkowań w pobliżu wraku. Nowelizacja porozumienia, dopuszczająca działania ekspertów na wraku, weszła w życie z dniem 1 lipca 2022 r.
Źródła informacji:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Estonia_(prom)
https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/2772200,estonia-zatonela-w-1994-roku-ale-wrak-wciaz-kryje-tajemnice
https://www.tvp.info/71380919/po-raz-kolejny-zbadajawrak-promu-estonia-w-jego-katastrofie-zginely-852-osoby