Wrak Trałowiec Munin
Typ nurkowiska | Wrak |
Szerokość geograficzna | 54.601944444444 |
Długość geograficzna | 18.790277777778 |
Maksymalna głębokość (w metrach) | 41 |
Minimalna głębokość (w metrach) | 32 |
Długość wraku (w metrach) | 41 |
Szerokość wraku (w metrach) | 7.38 |
Nurkowanie overhead?? | ❌ |
Okręt wojenny, pierwotnie rybacki trawler, używany przez Reichsmarine i Kriegsmarine. Zamówiony jako S/fi Ditmar Koel w stoczni H.C. Stulcken Sohn w Hamburgu (numer budowy 491) przez firmę Hansa HF. Przejęty przez Kaiserliche Marine 8 grudnia 1915 roku i zwodowany 22 marca 1916 roku. Okręt nosił wiele nazw, m.in. Munin od 8 września 1937 roku i Vs 304 od 1 października 1943 roku. Wielokrotnie modernizowany, zatonął 18 marca 1945 roku po kolizji.
Trałowiec, Munin, Vs 304, cieszy się dużą popularnością wśród średnio-zaawansowanych i zaawansowanych nurków wrakowych, stanowiąc alternatywę dla najpopularniejszych wraków Zatoki Gdańskiej.
Zwiedzanie wraku
Wrak spoczywa na dnie morza na głębokości 42 metrów z lekkim przechyłem na lewą burtę. Przy lewej burcie znajduje się wał z piasku, co utrudnia odnalezienie wraku. Piasek znajduje się również we wnętrzu i na pokładzie wraku.
- Początek: Najlepiej rozpocząć zwiedzanie od lewej burty w okolicach śródokręcia i kierować się ku dziobowi.
- Działo 105 mm: Dobrze zachowane, znajduje się w okolicach dziobu.
- Działko przeciwlotnicze 20 mm: Resztki znajdują się przed działem 105 mm.
- Nadbudówki: W okolicy śródokręcia znajduje się dobrze zachowana wysoka nadbudówka. Niska nadbudówka rozciąga się do rufy.
- Drugie działko przeciwlotnicze 20 mm: Można odnaleźć miejsce, gdzie było zamontowane.
Widoczność na miejscu zależy od wielu czynników, w tym pogody, pory roku i ruchu w porcie. Nawet przy ograniczonej widoczności, wrak jest wart odwiedzenia ze względu na stan zachowania i elementy wyposażenia. Bliskość portu w Helu czyni z tego wraku atrakcyjny cel wypraw nurkowych.
Historia Trałowca
- 1916: Zamówiony w stoczni H.C. Stulcken Sohn w Hamburgu jako trawler rybacki S/fi Ditmar Koel (numer budowy 406) przez firmę Hansa HF.
- 8 grudnia 1915: Przejęty przez Kaiserliche Marine przed ukończeniem budowy.
- 22 marca 1916: Zwodowany.
Po zakończeniu wojny zwrócony właścicielom, następnie pływał jako H68, a od 1925 roku jako SD 147.
Modernizacje i Służba w II Wojnie Światowej
- 1927: Przebudowa trałowca, wydłużenie kadłuba do 41,5 metra, szerokość 7,4 metra, zanurzenie 2,9 metra, wyporność 268 BRT. Prędkość 9 węzłów, napędzany czteropłatową śrubą o średnicy 2,6 metra.
- 1931: Otrzymuje oznaczenie HC 228.
- 1936: Odkupiony przez Kriegsmarine, przydzielony do służby III Rzeszy.
- 1937: Otrzymuje nazwę Munin i uzbrojenie: działko kal. 37 mm, działko kal. 105 mm i dwa działka przeciwlotnicze kal. 20 mm.
- 1938: Przerobiony na okręt szkoleniowy.
- 1 kwietnia 1939: Przydzielony do Naczelnego Dowództwa Obrony Bałtyku.
- 10 kwietnia 1942: Otrzymuje oznaczenie Dpr 07.
- 1 października 1943: Otrzymuje oznaczenie Vs 304 i pod tym oznaczeniem pływa do końca służby.
- 18 marca 1945: Zatonął po kolizji podczas akcji ewakuacyjnej o kryptonimie Hannibal.