Województwo: Morze Bałtyckie Zobacz na mapie
Typ nurkowiskaWrak
Szerokość geograficzna54.601944444444
Długość geograficzna18.790277777778
Maksymalna głębokość (w metrach)41
Minimalna głębokość (w metrach)32
Długość wraku (w metrach)41
Szerokość wraku (w metrach)7.38
Nurkowanie overhead??

Okręt wojenny, pierwotnie rybacki trawler, używany przez Reichsmarine i Kriegsmarine. Zamówiony jako S/fi Ditmar Koel w stoczni H.C. Stulcken Sohn w Hamburgu (numer budowy 491) przez firmę Hansa HF. Przejęty przez Kaiserliche Marine 8 grudnia 1915 roku i zwodowany 22 marca 1916 roku. Okręt nosił wiele nazw, m.in. Munin od 8 września 1937 roku i Vs 304 od 1 października 1943 roku. Wielokrotnie modernizowany, zatonął 18 marca 1945 roku po kolizji.

Trałowiec, Munin, Vs 304, cieszy się dużą popularnością wśród średnio-zaawansowanych i zaawansowanych nurków wrakowych, stanowiąc alternatywę dla najpopularniejszych wraków Zatoki Gdańskiej.

Zwiedzanie wraku

Wrak spoczywa na dnie morza na głębokości 42 metrów z lekkim przechyłem na lewą burtę. Przy lewej burcie znajduje się wał z piasku, co utrudnia odnalezienie wraku. Piasek znajduje się również we wnętrzu i na pokładzie wraku.

  • Początek: Najlepiej rozpocząć zwiedzanie od lewej burty w okolicach śródokręcia i kierować się ku dziobowi.
  • Działo 105 mm: Dobrze zachowane, znajduje się w okolicach dziobu.
  • Działko przeciwlotnicze 20 mm: Resztki znajdują się przed działem 105 mm.
  • Nadbudówki: W okolicy śródokręcia znajduje się dobrze zachowana wysoka nadbudówka. Niska nadbudówka rozciąga się do rufy.
  • Drugie działko przeciwlotnicze 20 mm: Można odnaleźć miejsce, gdzie było zamontowane.

Widoczność na miejscu zależy od wielu czynników, w tym pogody, pory roku i ruchu w porcie. Nawet przy ograniczonej widoczności, wrak jest wart odwiedzenia ze względu na stan zachowania i elementy wyposażenia. Bliskość portu w Helu czyni z tego wraku atrakcyjny cel wypraw nurkowych.

Historia Trałowca

  • 1916: Zamówiony w stoczni H.C. Stulcken Sohn w Hamburgu jako trawler rybacki S/fi Ditmar Koel (numer budowy 406) przez firmę Hansa HF.
  • 8 grudnia 1915: Przejęty przez Kaiserliche Marine przed ukończeniem budowy.
  • 22 marca 1916: Zwodowany.

Po zakończeniu wojny zwrócony właścicielom, następnie pływał jako H68, a od 1925 roku jako SD 147.

Modernizacje i Służba w II Wojnie Światowej

  • 1927: Przebudowa trałowca, wydłużenie kadłuba do 41,5 metra, szerokość 7,4 metra, zanurzenie 2,9 metra, wyporność 268 BRT. Prędkość 9 węzłów, napędzany czteropłatową śrubą o średnicy 2,6 metra.
  • 1931: Otrzymuje oznaczenie HC 228.
  • 1936: Odkupiony przez Kriegsmarine, przydzielony do służby III Rzeszy.
  • 1937: Otrzymuje nazwę Munin i uzbrojenie: działko kal. 37 mm, działko kal. 105 mm i dwa działka przeciwlotnicze kal. 20 mm.
  • 1938: Przerobiony na okręt szkoleniowy.
  • 1 kwietnia 1939: Przydzielony do Naczelnego Dowództwa Obrony Bałtyku.
  • 10 kwietnia 1942: Otrzymuje oznaczenie Dpr 07.
  • 1 października 1943: Otrzymuje oznaczenie Vs 304 i pod tym oznaczeniem pływa do końca służby.
  • 18 marca 1945: Zatonął po kolizji podczas akcji ewakuacyjnej o kryptonimie Hannibal.