Wrak Fu Shan Hai
Typ nurkowiska | Wrak |
Szerokość geograficzna | 55.344111111111 |
Długość geograficzna | 14.75755 |
Maksymalna głębokość (w metrach) | 69 |
Minimalna głębokość (w metrach) | 30 |
Długość wraku (w metrach) | 225 |
Szerokość wraku (w metrach) | 32 |
Nurkowanie overhead?? | ❌ |
31 maja 2003 r. „Fu Shan Hai” płynął z Ventspils (Windawy) na Łotwie w stronę Wielkiego Bełtu z ładunkiem 66 tysięcy ton nawozów do Chin. O godzinie 12.18 doszło do jego kolizji z około dziesięciokrotnie mniejszym polskim kontenerowcem MS „Gdynia” pod banderą cypryjską (armator: Euroafrica Linie Żeglugowe), płynącym z ładunkiem kontenerów do Hull w Wielkiej Brytanii. Kolizja miała miejsce na północ od Bornholmu, na pozycji 55°21′00″N 14°44′06″E, podczas dobrej pogody i widzialności.
Oba statki płynęły przecinającymi się kursami, „Gdynia” płynęła kursem z lewej burty „Fu Shan Hai” i powinna była ustąpić mu z drogi. Na mostku „Gdyni” wachtę pełnił tylko II oficer (mający 14 miesięcy praktyki oficerskiej na statkach), który w oparciu o system antykolizyjny ARPA źle ocenił sytuację, że „Gdynia” przy podjętym niewielkim zwrocie w prawo przejdzie za rufą „Fu Shan Hai”. „Gdynia” o 12.11 rozpoczęła wykonywanie zwrotu. „Fu Shan Hai” z kolei o 12.13 zastopował maszynę. Zwrot okazał się niewystarczający i „Gdynia” o 12.18 uderzyła pod kątem prostym dziobem w lewą burtę „Fu Shan Hai” na wysokości grodzi między pierwszą a drugą ładownią.
Ponieważ woda zalała pokład, załoga opuściła „Fu Shan Hai” na łodziach ratunkowych przed godz. 14. Nikt nie doznał obrażeń. Statek następnie zatonął o 20.49. „Gdynia” miała jedynie uszkodzony dziób i zawróciła w celu naprawy do Gdyni.
„Fu Shan Hai” był największym statkiem, jaki do tamtej pory zatonął na Bałtyku.